INTRETINERE   BATERII   AUTO

- Achizitionarea unui acumulator auto cu performante sub necesitatile masinii duce la suprasolicitarea acumulatorului si la o durata de viata redusa a acestuia.
– La autovehiculele cu alimentare la 24Vcc, este obligatoriu ca cele doua acumulatoare inseriate sa fie identice constructiv (aceeasi capacitate, acelasi producator) si cu aceeasi stare de incarcare (aceeasi densitate si tensiune la borne).
– Sfat: in cazut defectarii unuia dintre acumulatoare este indicata inlocuirea ambelor!
– Rezistenta interna a acumulatorului se modifica cu starea de incarcare iar, la o incarcare data, cu vechimea in exploatare. Un acumulator isi modifica in timp, pe masura imbatranirii, capacitatea efectiva si odata cu ea rezistenta interna.
– Se interzice la autovehiculele cu alimentare la 24 Vcc cuplarea directa la bornele unui acumulator a unor consumatori de 12V. Pentru alimentarea acestora se va utiliza un convertor de la 24Vcc/12Vcc.
– Fixarea acumulatorului pe autovehicul se va face astfel incat sa fie exclusa aparitia vibratiilor libere care conduc la caderea masei active de pe placi si iesirea prematura din uz a acestuia..
– La montare, daca minusul instalatiei electrice a autovehiculului este la masa, se leaga mai intai cablul pozitiv (+) la borna pozitiva (+) a acumulatorului si cablul negativ (- ) la borna negativa (- ) a acestuia. La demontare se procedeaza in ordine inversa.
– Tensiunea de incarcare a releului regulator (masurata la bornele acumulatorului) trebuie sa fie cuprinsa intre 13,8- 14,4 V. Tensiuni de incarcare in afara intervalului mentionat vor conduce la reducerea duratei de viata a acumulatorului.
– Gradul de incarcare si tensiunea in gol a acumulatorului in raport cu densitatea electrolitului (la +25*C) se reprezinta astfel:

Gradul de incarcare (%)      100           75            50           25
Tensiunea in gol (V)         12,75       12,50       12,25     12,05
Densitatea (gr/cm3)            1,28         1,24        1,20       1,15

- Reincarcarea acumulatorului se efectueaza daca densitatea electrolitului a scazut sub 1,24g/cm3
– Reincarcarea se efectueaza cu un redresor de curent continuu. Curentul de reincarcare I(A)=5%xCn(Ah), unde Cn este capacitatea nominala a acumulatorului.
– Sfarsitul incarcarii este recunoscut dupa degajarea uniforma de gaze in toate elementele acumulatorului si prin faptul ca densitatea electrolitului (1,28+- 0,01gr/cm3) si tensiunea (15,6 – 16,4 V) pe acumulator se stabilizeaza la doua masuratori consecutive efectuate la 2 ore cu redresorul pornit.
– Timpul de reincarcare variaza in functie de gradul de descarcare al acumulatorului si este cuprins intre 24 si 48 de ore, pentru un acumulator complet descarcat.
– In incaperea unde se efectueaza reincarcarea trebuie sa se asigure o ventilatie corespunzatoare.
– La densitati scazute ale electrolitului performantele acumulatorului sunt diminuate, iar sub valoarea densitatii de 1,15 g/cm3 exista pericolul de inghet pe timpul iernii ceea ce compromite acumulatorul.
– Daca nivelul electrolitului scade sub limita minima se completeaza numai cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid sulfuric.
– Frecvent descarcarea acumulatorului este datorata unui consumator accidental atunci cand masina este garata (motor oprit). Eliminati imediat cauza si verificati starea de incarcare a bateriei luand masurile ce se impun (reincarcarea acesteia).
– Concluzie: interventia beneficiarului asupra acumulatorului pentru intretinerea acestuia consta in reincarcarea si completarea cu apa distilata.